BMW E30 je kompaktní výkonné auto vyráběné BMW. Byl to nástupce BMW E21 v roce 1982 a byl nahrazen BMW E36 v roce 1990. BMW pokračoval produkovat cabriolet (konvertibilní) E30 až do roku 1993. Prohlídka zůstal ve výrobě do roku 1994, kdy touring E36 ji nahradila. M3 kabriolet byl nikdy oficiálně nabízeny k prodeji v Severní Americe, byl nabízen pouze pro evropský trh.
M3 BMW byl poprvé představen na platformě E30. Rozšířila verze zavěšení předních E30 a drivetrain od 325i E30 byly použity v BMW Z1 roadster.
E30 3-série byla vyrobena ve čtyřech karoserie, čtyři dveře sedan, dvoudveřová salon, pět dveří kombi (prodávané jako "cestování"), a dvou dveřních kabriolet. Cabrio Baur byl také k dispozici. 325ix bylo vyrobeno 1988 do 1991, a uváděný všichni-pohon kola. To bylo k dispozici ve dvou-dveřové (sedan), nebo čtyř-dveřové (sedan) a turné. BMW M3 využité rozšířil a silně přepracovaný a restyled variace na 2 dveře karoserie. M3 sdílí několik částí s jinými modely E30.
Hlavním rozlišovacím znakem BMW modelů E30 vyráběné pro severoamerický trh 1984-1987 jsou protáhlé přední / zadní hliníkové nárazníky. Tyto nárazníky jsou běžně známé jako "potápění desky." V roce 1988 byly z eloxovaného hliníku nárazníky zkrátit revize kryt / plniv a zkrácení šoky. V roce 1989 byly hliníkové nárazníky nahrazeny kratší tělo-barevné plastové nárazníky.
Automobily byly poháněny řada inline 4 válec (BMW M10, M40 BMW, & BMW M42) a inline 6 válec (BMW M20 a M21 BMW) motory, s benzinovými a naftovými motory výkon. Točivý moment výstup pro motory se pohybuje od 140 N · m (100 liber · ft) točivého momentu u 1,8 L (1766 cc) 4 válec motoru, až 230 N · m (170 libra · ft), točivý moment od 2,7 l (2693 ccm) 6 válec benzínový motor. E30 BMW M3 byl vybavený high-vystupňováním 4-válec motoru (BMW S14), který produkoval 235 koní (175 kW, 238 PS) ve své závěrečné Evropské-jen opakování.
Motory
V návaznosti na E21, E30 byla vybavena M10 rovný-4 a M20 rovný-6 motory. 316 používá 1766 ccm M10 napájen karburátor a produkovat pouze 90 PS (66 kW, 89 hp), ale to nemá BMW nabídnout levný, entry-level auto v dosahu. 318i měl stejný motor M10, ale s palivem Jetronic injekce, tlačit výkon do 105 PS (77 kW, 104 koní) a zlepšení spotřeby paliva. Konečně, 320i (2,0 L M20 s 125 PS (92 kW, 123 hp)) a 323i (2,3 L M20 s 143 PS (105 kW, 141 hp)) dokončena rozsahu. Později, v roce 1985, 2,5 L verzi M20 podpořil moc top model do 170 PS (125 kW, 168 hp), která nahradí staré 323i.
Evropa a Severní Amerika obdržel ekonomika verze volala 325e (e znamená řecké písmeno eta, znamenat účinnost). Kupodivu, motor byl největší dispozici v podvozku, kromě vzácných Jihoafrické verze, která byla k dispozici s 3,3 L M30. 2,7 l, měli delší dobu, než mrtvice 2,5 L, s přísnější hlavu, čtyři vačkové ložiska ze sedmi (menší vnitřní tření) a měkčí pružiny ventilů. To vedlo k 121 hp (90 kW, 123 PS). V roce 1987, byl revidován E30. Revize obsahuje dvě významné změny v motoru oddělení. Za prvé, M20 rovný-6 motory změnilo od Bosch Jetronic k Bosch Motronic. To posílilo 320i až 129 PS (95 kW, 127 hp) a 325i na 171 PS (126 kW, 169 HP), po celou dobu zlepšování hospodářství. M10 byl nahrazen novým, pás-řízený cam M40, který také včlenil Motronic injekci. Nový 318i teď měl 115 PS (85 kW, 113 kW) a byl znatelně hladší, než stará verze. Nový motor byl vyvinut, řetěz-řízený cam 4 válec M42 1,8 L DOHC 16 V motor vytváří 318is v roce 1989. Jedná se o nejmodernější engine postavený na E30 (tento motor byl později použit na začátku 318i E36s).
316 byla nahrazena 316i, který používal 1600 ccm verzi M40, produkovat 102 PS (75 kW, 101 PS). Ne tak úplně, jak torquey jak 90 PS (66 kW, 89 hp) 1766 cc M10 to nahradilo, přesto nabízí vynikající výkon. Na některých trzích, jako je Jižní Afrika, staré M10-poháněl 316 pokračovala mnohem déle, získávat nové nárazníky z jiných modelů. V Jižní Africe, byl 316i propuštěn v roce 1991.